Mapa witryny, inaczej sitemap, to specjalny dokument w formacie XML. Mapy XML zawierają wszelkie szczegółowe informacje dotyczące związanych z daną witryną adresów URL. Są to na przykład informacje związane z ostatnią aktualizacją, ważnością konkretnego linku, indeksacji treści i tym podobnych. Mapa witryny internetowej daje robotom sieciowym, na pracy których opierają się wyszukiwarki internetowe takie jak Google czy Bing, możliwość analizowania danej witryny w sposób „inteligentny”.

 

Odpowiednia indeksacja jest jednym z czynników, które wpływają na pozycję, jaką konkretna strona osiągnie w wynikach wyszukiwarek. Ważne są także inne działania z zakresu optymalizacji i pozycjonowania – zmiana w kodzie strony, odpowiednie przygotowanie treści czy wartościowe linki przychodzące. Dlaczego tak duże znaczenie ma pozycja w wynikach? Większość internautów wyszukując informacji na konkretny temat skupiają się wyłącznie na wynikach, jakie pojawiają się na pierwszej, ewentualnie dwóch pierwszych stronach. Jeśli witryna pojawia się dalej w wynikach, bez względu na wartościową treść nie trafi do szerokiego grona odbiorców.